Psychological disturbances are common in childhood and adolescence, but only very few of those affected receive the necessary educational and therapeutic support. This book provides an overview of the symptoms and underlying psychodynamics of the various disturbances. It offers an introduction to psychoanalytic...
Psychological disturbances are common in childhood and adolescence, but only very few of those affected receive the necessary educational and therapeutic support. This book provides an overview of the symptoms and underlying psychodynamics of the various disturbances. It offers an introduction to psychoanalytic theory and the treatment of children and young people, supplemented with attachment theory and extreme traumatization and a separate chapter on sexuality, sexualization (perversion) and sexual abuse, particularly in individuals with intellectual disabilities. It discusses disturbance patterns in the neuroses, narcissistic disturbances, psychosomatic disturbances, borderline disturbances and psychoses, and speech disturbances. Each psychological disturbance is presented with a detailed example case. The discussion of each example case explores both its psychodynamics and the educational and therapeutic implications.
Psychische Störungen im Kindes- und Jugendalter sind weit verbreitet; doch nur wenige der Betroffenen erhalten die notwendige pädagogische und therapeutische Unterstützung. Das Buch gibt einen Überblick über die Symptome und die zugrundeliegende Psychodynamik der verschiedenen Störungen. Es führt in die psychoanalytische Theorie und Behandlung von Kindern und Jugendlichen ein, ergänzt durch Bindungstheorie und Extremtraumatisierung sowie einem eigenen Kapitel zu Sexualität, Sexualisierung (Perversion) und sexuellem Missbrauch, speziell auch bei Menschen mit geistigen Behinderungen, behandelt Störungsbilder der Neurosen, narzisstische Störungen, psychosomatische Störungen, Borderline-Störungen und Psychosen sowie Sprachstörungen. Jede psychische Störung wird mit einem ausführlichen Fallbeispiel dargestellt. In der Diskussion um das Fallbeispiel werden sowohl die Psychodynamik als auch die pädagogischen und therapeutischen Implikationen diskutiert.
Prof. Evelyn Heinemann is a psychoanalyst and teaches general remedial education at the University of Mainz. Dr. Hans Hopf is a paediatric and adolescent psychotherapist who works in the training of psychotherapists.